Egyes gyártók ajánlják a direkt vagy indirekt talajkollektort a levegő előmelegítése vagy előhűtése érdekében. Érdemes megnézni, hogy melyik mit is jelent pontosan. A direkt talajkollektor esetén a beszívó szellőzőcsövet fektetik a földbe, így a szellőző levegő a talaj hőmérsékletét átvéve jut az épületbe. Az indirekt talajkollektor esetén, a földbe fektetett csőben, szivattyú segítségével folyadékot (víz-fagyálló keverék) áramoltatnak. A föld hőmérsékletével megegyező hőfokú folyadék pedig a szellőzőcsőbe épített hőcserélőn keresztül hűti/melegíti a friss levegőt.

A talajkollektoros rendszerek előnye a téli fagyveszély megszüntetése, hiszen a leghidegebb levegőt is pozitív tartományba tudja melegíteni. Nyáron a befújt levegő hőmérséklete kellemesen hűvös, de érdemi hűtésre a szállított levegő mennyisége miatt sajnos nem alkalmas. Klímaberendezést általában nem képes helyettesíteni, erről bővebben másik fejezetben olvashat.

A talajkollektoros rendszerek hátránya a nagy bekerülési költség. A költségeket indirekt rendszerek esetében a földmunka, csővezeték, hőcserélő, fagyálló és szivattyú jelenti. A direkt rendszereknél pedig a földmunka, cső, kondenzvíz gyűjtő és váltócsappantyú. Gondolni kell továbbá arra, hogy a megnövelt csővezetékhossz nagyobb teljesítményű gépet igényel, melynek üzemeltetési költségei is magasabbak lesznek. A direkt rendszerek további hátránya, hogy a csőben keletkező kondenzátum elvezetése problémákat okoz. Gyakran tapasztaljuk, hogy a nem elég precíz kivitelezés vagy a föld mozgásának következtében a cső lejtése nem megfelelő és úgynevezett vízzsák alakul ki. Ilyenkor a kondenzátum nem folyik le, ezért elzárhatja a levegő útját, ráadásul a baktériumoknak is melegágya.

A legegyszerűbb és leggazdaságosabb, ha a berendezés a friss levegőt közvetlenül a szabadból szívja, a fagyvédelmet pedig a berendezésbe beépített elektromos előfűtővel és a gép vezérlésével biztosítjuk. Az elektromos előfűtő impulzusszerűen kap áramot, ezért fogyasztása nem jelent nagyságrendi elektromos áramfogyasztás növekedést.